
SZKOŁA RÓWNYCH SZANS |
Projekt „ Szkoła równych szans ”, kierowany do uczniów klas 4 – 6, jest realizowany w Szkole Podstawowej nr 7 w Raciborzu przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Raciborzu od stycznia bieżącego roku. Początkowo nieufnie przyjmowany przez dzieci („Znowu dodatkowe zajęcia!”) i z pewną obawą przez prowadzących („Czy będzie frekwencja?”), szybko stał się popularny i doceniony. Okazało się, że stanowi doskonałe uzupełnienie procesu edukacyjnego i poznawczego, jakiemu poddawany jest uczeń w toku nauki podstawowej. Specyfika środowiska szkoły (rodziny patologiczne, wielodzietne, ubóstwo, eurosieroctwo) dodatkowo przemawia za wprowadzeniem Programu, który stymuluje prawidłowy rozwój u dzieci zaniedbanych i pozbawionych wystarczającego wsparcia ze strony rodziców. Działania wyznaczone przez Projekt pozwalają na zmniejszenie różnic pomiędzy uczniami szkół wielkomiejskich i miejskich, a wychowankami małych, czasem wręcz prowincjonalnych placówek, jaką jest nasza. Ułatwiając dostęp do zdobyczy kultury, mediów czy komputerów, umożliwiają pełne uczestnictwo w ogólnoświatowym rozwoju cywilizacyjnym. Nie sposób także przecenić roli Projektu w zakresie budowania i umacniania poczucia wartości u dzieci ze środowisk peryferyjnych. Celem zajęć jest bowiem niwelowanie kompleksu niewiedzy i braku obycia. Dążymy do niego poprzez poszerzanie horyzontów, wzbogacanie wiadomości, motywowanie do wysiłku i wskazywanie pozytywnych wzorców.
W ramach Projektu realizowanych jest 5 zadań:
1. Terapia logopedyczna.
Na zajęciach uczniowie poznają dobra kultury w naszym otoczeniu: kino, teatr, muzeum oraz uczą się jak w sposób kulturalny i przyjemny z nich korzystać. 20 maja bieżącego roku byliśmy w kinie Bałtyk na projekcji animacji pt. „ Jak wytresować smoka”.
nauczyciel prowadzący zajęcia: Małgorzata Pisarczyk
W ramach bloku "Mówimy pięknie po polsku" prowadzono zajęcia dla 2 grup wiekowych ( 4 i 5 kl.).Nie przypominały lekcji, lecz raczej warsztaty językowe, których celem było usystematyzowanie wiedzy o języku ojczystym i wdrożenie do świadomego, poprawnego stosowania polszczyzny w różnych kontekstach i odniesieniach. Stosowano różnorodne formy i metody, które uatrakcyjniały spotkania: konkursy tematyczne, zagadki i rebusy, elementy dramy. Dzieci mialy okazję obcować z literaturą piękną w przekazie audiowizualnym i filmowym. Uczyły sie właściwego odczytywania tekstów, odpowiedniej interpretacji i oceny wartości. Utrwalały praktyczne wiadomości z gramatyki, budując dłuższe i krótsze wypowiedzi ustne, ze świadomym i kontrolowanym zachowaniem norm poprawnościowych. Odpowiednio dobrane zabawy i gry zespołowe ułatwialy zapamiętywanie, pobudzaly wyobraźnię i wyrabiały zdolność koncentracji.
Zajęcia w pracowni komputerowej W trakcie zajęć uczniowie (kl. VI) rozwiązywali na komputerach zadania z j. polskiego z testów kompetencji po klasie VI. Korzystali przy tym, ze strony CKE oraz portalu edukacyjnego Interklasa i innych stron poleconych przez nauczyciela. W programie MS Word pisali listy, sprawozdania, opowiadania. Redagowali i wykonywali zaproszenie. Korzystali z multimedialnych programów edukacyjnych doskonaląc swoje umiejętności w zakresie ortografii. Przygotowali wypowiedź na temat zagrożeń i zalet Internetu, wykorzystując przygotowaną samodzielnie prezentację multimedialną. Autorzy najwyżej ocenionych wypowiedzi, przedstawili je wraz ze swoimi pracami na forum szkoły, podczas podsumowania konkursów, które odbyły sie w naszej placówce w ramach realizacji programu "Bezpieczeństwo w Sieci".
nauczyciele prowadzący zajęcia: Anna Płonka i Bożena Gładysz
Matematyka W trakcie zajęć uczniowie rozwiązywali na komputerach zadania z matematyki z testów kompetencji po klasie VI. Korzystali przy tym, ze strony CKE oraz portalu edukacyjnego Interklasa i innych stron poleconych przez nauczyciela. Po rozwiązaniu każdego testu, wszystkie zadania zostały przeanalizowane, te które sprawiły trudność zostały rozwiązane na tablicy. Natomiast, rozwiązując testy interaktywne, uczniowie samodzielnie mogli sprawdzić uzyskany wynik oraz poprawne rozwiązanie. Ponadto, na zajęciach uczniowie uzupełniali, utrwalali i poszerzali swoją wiedzę i umiejętności korzystając z multimedialnych programów edukacyjnych tj. edu_ROM, „Matematyka wokół nas” (zadania dla klasy VI).
nauczyciel prowadzący zajęcia: Bożena Gładysz
Przyroda Na zajęciach w atrakcyjny i ciekawy sposób powtarzamy i utrwalamy wiadomości z przyrody. Poprzez rozwiązywanie różnorodnych testów kompetencji przy wykorzystaniu rzutnika multimedialnego oraz tablicy interaktywnej uczniowie mogą lepiej przygotować się do sprawdzianu po klasie szóstej.
nauczyciel prowadzący zajęcia: Małgorzata Pisarczyk
5. Wspomagamy rozwój dziecka.
W ramach zajęć „Wspomagamy rozwój dziecka” prowadzonych przez pedagoga uczniowie mają możliwość nadrobienia zaległości w nauce. Na zajęcia uczęszcza siedmioro uczniów u których w trakcie diagnozy psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono specyficzne trudności w sposobie pracy. W czasie zajęć uczeń jest obserwowany pod kątem: postępów w nauce, niwelowania zaburzeń rozwojowych, reakcji emocjonalnych, motywacji do pracy.
nauczyciel prowadzący zajęcia: Teresa Niedzielska
Prowadzący starają się, aby uczestnikom nie kojarzyły się z obowiązkowymi lekcjami, ale raczej z przygodą i wyprawą w świat kultury i wiedzy. Wyprawą, do której uczniowie dobrowolnie przystępują, bez przykrych konsekwencji w postaci zadań domowych, odpytywania i oceniania. Atrakcyjne i różnorodne metody i formy ułatwiają przyswajanie nowych wiadomości, budzą ciekawość i zachęcają do samodzielnych poszukiwań.
Kilkumiesięczna praktyka realizowania zadań objętych Programem dowiodła, że jest on pożądany i potrzebny. Nie przekłada się co prawda na natychmiastowe i widoczne efekty edukacyjne, jednak z pewnością w znaczący sposób wzbogaca ofertę szkoły w zakresie działań zmierzających do zapewnienia wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka.
|
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|